سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از شنقل تا اسکول !! + عکس



احتمالا تا حالا اسم شنقل رو شنیدید اگر نشنیدید حتما دیگه اسکول رو شنیدید
اسکول پرنده ایه که غذاشو قایم می کنه یادش می ره کجا قایم کرده

حالا شنقل پرنده ایه که غذاش رو میده اسکول براش نگه داره !!!
یعنی شنقل از اسکل ، اسکلتره

«اسکول» نام این پرنده است. در خصوصیات این پرنده نوشته‌اند که او وقتی برای زمستان غذا جمع آوری می‌کند محل نگهداری آنها را فراموش می‌کند و بخاطر همین با مشکل مواجه می شود، یا هنگام خانه سازی فراموش می کند که خانه اش را کجا ساخته است، اسکول اگر از لانه اش بیرون بیاید راه بازگشت را پیدا نمی کند.

وقتی عکس یک پرنده زیبا البته با ظاهری خنگ را دیدم که زیر آن نوشته بود: "این عکس اسکول واقعی است"، خیلی برایم جالب بود. آنقدر که تصمیم گرفتم با گشتی در دنیای مجازی، اطلاعات بیشتری راجع به آن کسب کنم. حاصل این یافته ها به نتیجه جالبی ختم شد که خواندن آن برای شما دوستان هم خالی از لطف نیست.


به نقل از دانشنامه ی ویکی پدیا، اسکول نام نوعی پرنده است که هنگامی که از لانه اش خارج می شود در هنگام بر گشت فراموش می کند لانه اش کجا بوده. اسکل در اصطلاح به انسان های کودن و احمق گفته می شود.

تاریخچه این اسم به هزاران سال پیش بر می گردد. فردوسی از اسکل به عنوان پرنده رویایی که دو بال قرمز دارد و مظهر محبت به شمار می رود، یاد می کند.
اما آیا به این فکر کرده اید که ممکن است این فقط یک اصطلاح غیر واقعی باشد؟!



در مطلبی که از دانشنامه ی ویکی پدیا نقل کردیم اشاره شده بود ”فردوسی از اسکل به عنوان پرنده رویایی که دو بال قرمز دارد و مظهر محبت به شمار می رود، یاد می کند” پس نام این پرنده نمی تواند به معنای کم شعور بودن به کار برده شده باشد، چون فردوسی همواره از عاشق به عنوان رند (زیرک) یاد کرده است.


در یکی از فیلم های سینمایی ایران نیز هنر پیشه ای اشاره کرد که "اسکول پرنده ای است که یادش می رود دانه هایی که برای زمستان جمع کرده کجا گذاشته است" و مردم هم این تعبیر را باور کردند تا جایی که این موضوع تا دانشنامه ی معتبر ویکی پدیا نیز نشر پیدا کرده است!! در حالی که پرنده بر اساس غریزه ای اشتباه ناپذیر و شگفت انگیز عمل می کند و این سخن تنها جهت طنزپردازی بوده و منبع علمی ندارد زیرا ممکن نیست که پرنده ای از غریزه ی خود برگردد.

حالا تصور کنید که ممکن است این کلمه در اصل به شکل دیگری نوشته و خوانده می شده و در طی اعصار ظاهر و تلفظ آن تغییر کرده است. این همان قسمت جالب یافته های اینترنتی یادشده است:

املای درست کلمه اسکول، در اصل عثکول خوشه خرما است و به چیزی مانند خوشه خرما که برای زینت در برابر هوا می نهاده اند تا تکان بخورد و مایه ی سرگرمی شود نیز می گفته اند. عثکول خوشه خرمایی بوده که خرماهایش را خورده اند و فقط به درد سرگرمی می خورد و استفاده دیگری ندارد. از آنجا که املای درست این کلمه را کسی نمی دانسته است آن را اسکول نوشته اند و برخی نیز به اشتباه اشکول گفته اند!

در باره ی معنی اسکول یا همان عثکول، به شما پیشنهاد می کنیم صفحه 1424 از فرهنگ لاروس چاپ انتشارات امیر کبیر را مطالعه کنید.

وقتی به اینجا رسیدم به این نتیجه رسیدم که احتمالاً پرنده ای به نام شنقل هم وجود ندارد یا با این شرایطی که تعریف شده نیست. خلاصه با جستجوی اینترنتی هیچ اطلاعاتی نتوانستم درباره این پرنده شنقل پیدا کنم.







  • کد نمایش افراد آنلاین
  • کد ِکج شدَنِ تَصآویر

    کداهنگ برای وبلاگ

    کد ِکج شدَنِ تَصآویر

    کداهنگ برای وبلاگ


    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب