سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قابی سختتر از فولاد!

ماده تولید شده توسط شروئرز 50 برابر سخت‌تر از پلاستیک، 10 برابر سخت‌تر از آلومینیوم و تقریبا سه برابر سخت‌تر از فولاد است. چندین سال است موسسات دانشگاهی و تجاری در جستجوی تکنیکی موثر برای شکل دهی به "شیشه های فلزی حجیم" (BMGs) - نسل جدیدی از مواد انعطاف‌پذیر قوی - بوده اند.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - "ژان شروئرز"، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه ییل، فناوری جدیدی برای تولید قاب های تلفن همراه در آزمایشگاه شخصی خود توسعه داده که بر اساس آن محصولی سخت‌تر از فولاد با قابلیت شکل پذیری بالا همانند پلاستیک ارائه می شود. 

 

تولید قاب موبایل هوشمند از ماده‌ای سه برابر سخت‌تر از فولاد

 

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، ماده تولید شده توسط شروئرز 50 برابر سخت‌تر از پلاستیک، 10 برابر سخت‌تر از آلومینیوم و تقریبا سه برابر سخت‌تر از فولاد است. چندین سال است موسسات دانشگاهی و تجاری در جستجوی تکنیکی موثر برای شکل دهی به "شیشه های فلزی حجیم" (BMGs  ) - نسل جدیدی از مواد انعطاف‌پذیر قوی - بوده اند. پوشش های الکترونیک به عنوان یک کاربرد مطلوب شناخته شده اند. با این وجود، تلاش های پیشین برای یافتن یک فرآیند شکل‌دهی ناموفق بودند.

مایع فوق خنک شده

شروئرز تقریبا طی یک دهه گذشته رویکردی کاملا متفاوت برای شکل‌دهی دقیق احجام پیچیده را دنبال کرده است. به جای ذوب کردن ماده BMG و قالب گیری آن در دمای بالا، وی حالت مایع منحصر به فرد فوق خنک شده ای را به کار گرفته که در آن ماده BMG به اندازه ای نرم می شود تا شکل پذیری ممکن شود. با استفاده از این تکنیک که شروئرز آن را "شکل گیری ترموپلاستیک" می نامد، مواد BMG همانند پلاستیک حالت شکل پذیری می یابند. در نتیجه، این شیوه به مصرف انرژی بالا نیز نیاز ندارد.

از این مرحله، شروئرز بر تولید ورق های مواد BMG متمرکز شد. توسعه روشی برای تولید ورق های BMG به واسطه نیاز به فرآیندی اساسا متفاوت دشوار بوده است. اما وی اخیرا در دستیابی به فرآیندی سریع، دقیق و اقتصادی موفق عمل کرده است.

مجموعه ای از اشکال

در روش شروئرز ورق هایی تولید می شوند که می توانند در عملیات های تولید استاندارد به کار گرفته شده و قالب گیری در مجموعه ای از اشکال مختلف صورت بگیرد. در همین راستا، آزمایشگاه شروئرز فرآیند قالب گیری BMG را توسعه داده که انجام آن می تواند به سادگی فرآیند قالب گیری برای پلاستیک باشد.

با توجه به پتانسیل بالای تکنیک معرفی شده از سوی شروئرز، وی شرکتی به نام سوپرکولز متالز را تاسیس کرده است که در مالکیت دانشگاه ییل قرار دارد. تا به امروز، شروئرز بر محصولاتی در مقیاس کوچک مانند قطعات ساعت و حسگرها متمرکز بوده اما قاب های تلفن همراه هوشمند گام چالش برانگیز بعدی برای وی محسوب می شود.







  • کد نمایش افراد آنلاین
  • کد ِکج شدَنِ تَصآویر

    کداهنگ برای وبلاگ

    کد ِکج شدَنِ تَصآویر

    کداهنگ برای وبلاگ


    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب